Denne artikel handler om, hvordan man kan undgå fælderne ved biludlejning på Mallorca. Og netop biludlejning kan være en større udgift, og det bliver en meget dårlig oplevelse, hvis man også ender i en utilfredsstillende situation, hvor det koster flere tusinde kroner ekstra. Så de få minutter man bruger på lige at sætte sig ind emnet, kan være givet ret godt ud, så man kan undgå fælderne ved biludlejning på Mallorca.
En af de store fælder er 3. parts reservationssider
Det firma som suverænt har flest udlejninger fra Palma Lufhavn – og mere end marginalt – er selskabet Goldcar, som i øvrigt ejes af Europcar, som vi også kender fra Danmark via flere kostellationer gennem årtier. Hvis man har været i Palma lufthavn, så vil man have set, at der ofte kan være tomt ved de andre biludlejningsselskaber, mens der sagtens kan være kæmpe kø hos Goldcar. Det er der en årsag til, og den er ikke rar.
Det er blevet bedre de senere år, efter Goldcar oprettede flere skranker – og så har de også deres udlevering af nøgle system via maskiner, som trækker man en cola eller pose slik. Det kaldes Key´n Go Pack. Det er ret effektivt og man slipper for oversælgende biludlejningsassistenter. Samtidigt har de indført et billetsystem, som dog er noget rodet.
Men netop Goldcar bruger 3. parts reservationssystemer som carrentals og andre – som forleder kunder til at tro, at man har fuld forsikring, og så opstår konflikten, når man skal hente sin udlejningsbil, og Goldcar beder om at man køber en selvrisikoforsikring. Ellers kan man se frem til, at der blokeres 1.000 euros (7.430 kroner) på ens kort.
Det er så ikke det eneste problem, for opstår der så en skade, så kan man risikere at miste det beløb, og så bliver det en dyr fornøjelse. Og småskader er meget almindeligt her på Mallorca, hvor folk parkerer meget tæt.
Lad os slå fast med syvtommersøm -Fuld forsikring er ikke det samme som selvrisikoforsikring
Ting man må forstå, hvis man vil bruge Goldcar
Lad mig først sige, at man sagtens kan benytte sig af Goldcar – det gør jeg ofte selv, men min baggrund er også 8 års arbejde i international biludlejning og over 100 billejer på Mallorca. Jeg har selv brugt Goldcar ca. 70 gange, så har luret dem lidt ud. Lige som jeg har brugt de fleste andre selskaber til sammenligning.
Man skal bare forstå, hvad man går ind til og tage de rigtige valg. Først skal man forstå, at man måske egentlig ikke skal kalde Goldcar for et biludlejningsselskab, så meget som et selskab, som lever af at sælge forsikringer. Jeg har seriøst lejet bil for mindre end én euro pr. dag (under 7,50 kroner), og det er jo klart nok, at selv om det er 5-10 eller 15 euro, så er der ingen som lejer en bil til 100.000 kroner ud for den pris.
Så nu sidder du altså derhjemme på internettet, og finder en billeje for måske 1.000-1.500 kroner for to uger og det lyder jo ganske fornuftigt, der står måske endda inklusiv fuld forsikring. Så er den ged jo barberet. Eller er den ?
Du møder op i Palma lufthavn efter næsten 3 timers flyvning og de 2 timer du mødte op før, og så venter en måske massiv kø, før i tiden så man køer på både én og to timer. Møder du en lang kø, så skynd dig at stille dig ind i den og lad andre vente på kufferterne. Det er ikke en rar situation, især ikke, hvis man også har små børn med. Husk i øvrigt, at man altid kan købe priority udlevering for typisk 40 euros. Det er måske pengene værd. Ingen ventetid.
Chok når du bliver bedt om at betale ekstra forsikring
Hvad enten der er ventetid eller ej, så når du jo nok frem til skranken på et tidspunkt og her venter ofte det chok, at man blive bedt om måske at betale 2-3.000 kroner til ekstra forsikring. Man har i forvejen betalt for selve lejen, og så er man lidt fanget. Ja men du har jo fuld forsikring, tænker du. Men nej, det har du faktisk nok ikke, og det er her kæden hopper af. Her starter konflikterne, som får så mange mennesker til at hade dette selskab. Man føler sig snydt, angrebet og kidnappet. Den følelse er meget forståelig. Man ender i lange diskutioner med ansatte, som man så igen opfatter som uhøflige, men de er op en måde lige så meget fanget i det.
Jeg har set et par TV programmer og flere artikler om, hvordan folk bliver snydt, men må sige, at selv om der er noget rigtigt i det, så er det langt hen af vejen lejerens egen skyld. Det er for unuanceret at sige det er udlejerens skyld. Men nu hjælper vi dig med at undgå fælderne, når du lejer bil på Mallorca. Det er jo det artiklen her handler om.
Men vil man se hvor uenige folk er om dette, så kan man bare gå til vores egen Facebook gruppe Danskere på Mallorca og søge på biludlejning, så vil man blive præsenteret for hundredvis, måske endda tusindvis af meninger.
Hvem har skylden ?
Altså for det første kan man være sikker på, at både Goldcar og mellemhandleren, som kunne være rentalcars eller lignende sider, har skrevet sig ud af dette med små tekster på bagsiden af enhver kontrakt. Du har garanteret ikke læst alt med småt, men skulle det faktisk være sådan, at hver gang man køber noget, så skal man bruge en time til at sætte sig ind i de små tekster?
Nej det mener jeg ikke, vi burde kunne stole på, at en virksomhed vil sine kunders bedste. Men hvem er så synderen, er det Goldcar eller mellemhandleren ?
Svært at sige, men i en tid, hvor folk ikke har tid og lyst til at læse en masse jura, men gerne vil spare penge, så fortsætter det. Tusindvis klager hvert år, og giver dårlige anmeldelser, men der står lige så mange i køen næste år. Det har ingen reel påvirkning. Goldcar har også fået bøder, men lige “lidt” ser det ud til at hjælpe.
Så der er kun dig selv til at ændre adfærd ved billeje, og her er hvad jeg foreslår du gør – nogle gode råd til, hvordan du kan undgå fælderne ved biludlejning på Mallorca.
Følg disse tommefingerregler – hvis du vil undgå fælderne ved biludlejning på Mallorca
Hvis du kan, så vær i god tid med din billeje, følg 2-3 selskaber over en tid og slå til, når du finder den pris, som du kan leve med. Priserne ændrer sig ofte og biludlejningsselskaber manipulerer med priser, hviken land man bor i, hvilken browser man benytter, har man besøgt deres sider før o.s.v. Det gør hoteller også.
Så søg fra flere computere over en periode – måske på arbejdet og nogen gange, så brug en inkognito browser.
Så er der en altoverskyggende regel : Lej altid direkte på biludlejningsselskabets egen hjemmeside – her vil du samlet få den bedste og mest ærlige aftale. Glem de internationale biludlejnings robotsider. De ændrer aldrig adfærd. Jeg opfatter mellemhandlere som det relle problem.
Meld dig ind i den medlemsklub de fleste har gratis, så du også får gode tilbud. Og så mener jeg virkeligt, tag den selvrisikoforsikring, som gør, at du ikke skal ligge depositum eller bruge et kort, og hvor du har NUL kroner i selvrisiko. Ja den koster lidt, men vil sige, at jeg set over de sidste 20 billejer hos Goldcar har fået en gennemsnitlig daglig pris på 12 euros inklusiv denne selvrisiko forsikring. Men selv om det er mere, så er det nok prisen værd, at man ikke skal have bekymringer på sin ferie. At undgå fælderne ved biludlejning på Mallorca kunne give dig en bedre ferie.
En anden ting man kan gøre for at undgå ekstra gebyrer, er ved, at man altid lever bilen tilbage med en fuld tank benzin eller diesel (helst den rigtige type). Så får man også sit depositum for brændstof tilbage. Oftest er der nemlig ud over selve brændstoffet også et påfyldningsgebyr på flere hundrede kroner.
Billeje på Mallorca
Husk at vi her på Rejs Til Mallorca har et helt TEMA om at leje bil på Mallorca, hvordan man kan undgå fælderne ved biludlejning på Mallorca , er bare en af artiklerne. Lær mere ved at læse vores tema: Biludlejning på Mallorca.
Du kan også læse vores artikler – Mister du persondata til udlejningsbilen ? Få rabat på biludlejning på Mallorca og Få rabat på biludlejning på Ibiza, Menorca og Formentera.
Rejs Til Mallorca foreslår
Husk at følge Rejs Til Mallorca for at lære mere om den smukke ø, og få det bedste ud af din ferie. Vi hjælper dig med viden om Mallorca og rejser til Mallorca, offentlig transport, Biludlejning med rabat, lufthavnstransfer, hoteller, strande på Mallorca, byer, bjerge, interessante udflugter og alt du skal vide om din foretrukne ferieø.
Vi kan også hjælpe dig med en billigere ferie, da vi formidler “dansker rabatter” på Mallorca – det er et tilbud til dig med fordele til hoteller, billeje, transfer, underholdning og meget mere.
Nogle af disse tilbud er f.eks. at få rabat på biludlejning på Mallorca eller rabat på alle Viva hoteller samt ikke mindst rabat på Senses hoteller.
Læs mere om Rejs Til Mallorca her.
Følg os på sociale medier
Meld dig ind i den store og originale Facebook Gruppe Danskere på Mallorca og tag del i det store Mallorca fællesskab. Følg os også på Instagram .
Du er velkommen til at tage kontakt til Rejs Til Mallorca, hvis du ønsker at samarbejde om projekter på Mallorca.