Billeje

Transfers

Hotel

Mere

    Mallorcas fremtid

    Hvordan ser Mallorcas fremtid ud? Har man været på øen for 20 eller 40 år siden, så er der ingen tvivl om, at Mallorca har ændret sig, og for fortsat at være et attraktivt feriemål må øen tænke visionært. Vi kigger i krystalkuglen og kommer med et bud på, hvordan Mallorca vil ændre sig.

    Mallorcas fremtid og turismens begyndelse

    Historisk set har Mallorcas turisme ikke så mange år på bagen. Om end det første ”luksus hotel” (Gran Hotel) blev indviet i Palma i 1903, var det nok først i 1960’erne, at masseturisme blev sat i system. Hoteller skød nu op langs kysterne, festerne varede hele uger og rent prismæssigt kunne alle være med.

    Mallorca var allemandseje. Charterturister kom hjem med kufferten fuld af sandaler, fordi fodtøj var så billigt. Der blev spist, drukket og alle var glade. Men den store tilstrømning af den noget ensformige turisme sled også på øens ressourcer og image.

    Mallorcas tømmermænd

    Efter festen fik Mallorca dunkende tømmermænd. Øen havde fået ry for at være et sted for grisefester, The Party Island eller sågar Den Grimme Ø.

    I 1990’erne iværksatte regeringen forskellige tiltag i håb om at ændre øens image og give turisterne flere ferietilbud. Udpinte hoteller blev revet ned eller moderniseret med krav om grønne arealer og højere standard. Naturen skulle beskyttes bedre. Mallorca ville brande sig selv som mere end sol, strand og sangria.

    - Partner-

    Og igennem årene er der også kommet et større og større pres mod regeringen for at slå ned på de unges drukferier.

    Mallorcas nye ansigt

    Allerede op igennem i 00’erne fik cykelturister øjnene op for de gode ruter i bjergene, og det maritime miljø udviklede sig, og havne blev udbygget for at få plads til flere og større yatchs.

    Mallorca bruges af sportsfolk som cyklister og triatlister - Alt Om Mallorca

    Golfrejser, vandreferier og kulturophold blev populære. Der blev afholdt kongresser, møder og events. Og oveni var der kommet flere lokale producenter af vin, mad og kunsthåndværk, for nu var der efterspørgsel på det autentiske Mallorca.

    Turistskatten ”Ecotasa” blev indført som et gebyr pr. overnatning i håb om at finansiere miljøprojekter og beskytte øens natur og infrastruktur. Tiden vil vise, om pengene havner de rette steder.

    - Partner -

    Er Mallorcas fremtid uden turister?

    Sideløbende kæmpede undergrundsbevægelser en helt anden kamp. Det var således ikke unormalt at læse deres budskab på historiske bygninger: Tourist go home eller Tourism = Terrorism.

    De drømte om et liv uden turisme. Men at øen skulle være i stand til at brødføde sig selv og holde tilværelsen kørende uden pengestrømme udefra, forblev en utopisk drøm.

    Og især da en vis verdensomspændende pandemi pludselig satte hele flybranchen i hangaren, fik alle øjnene op for, at Mallorcas økonomi og trivsel er afhængig af turismen.

    Mallorcas identitet

    Mallorca har atter fået en stærk og tydelig identitet, og grundstenene i denne identitet er landskabet, strandene, femstjernede indlogering, kulturen, gastronomien og de lokale produkter.

    Det er disse identitetsområder, som øen kæmper for at bevare og vil sælge sig selv på, både så der fortsat bliver tiltrukket turister, men bestemt også så private folk med ”økonomisk magt” fortsat vil lave sine investeringer på Mallorca.

    Et bud på Mallorcas fremtid

    Selv om Mallorca har fundet sin identitet igen, så står øen hverken stille eller hviler i sin genvundne succes. Der bliver lagt fremtidsplaner og strategier, og om end der altid vil være et behov for store hoteller med pools og buffeter, så vil fremtidens turister også have andre oplevelser.

    - Partner-

    Fremtidens turister

    Fremtidens turister vil indlogere sig i høj standard, og de vil opleve noget unikt på deres rejse. De vil se det oprindelige og naturskønne Mallorca og den velbevarede kultur i byerne. De vil sikre sig, at de ikke driver rovdrift på ressourcerne, men i stedet bidrager til at beskytte og bevare naturen. Derfor går Mallorcas fremtid i mod den bæredygtige turisme, de aktive ferier og et stort indtag af lokale produkter.

    Fremtidens turister ved, at penge er magt, og de stiller sig selv spørgsmålet: Hvad er specielt ved Mallorca? Er det markederne, den lille kaffebar eller den familie drevne restaurant, så støtter jeg de erhvervsdrivende. Er det naturen, så tænker jeg over mit aftryk i bjergene og på stranden. Er det livet i de små landsbyer, så kommer jeg forbi, spiser en frokost, køber en skjorte og lægger en mønt i den lokale kirke.

    Fremtidens turister er bevidste forbrugere, der vil stille krav til produkters kvalitet og oprindelse.

    I Mallorcas fremtid vil der være åbent hele året

    Regeringen gør meget for at brande øen som værende andet end et feriemål i højsæsonen rettet mod specifikke områder, og her er den aktive ferie velegnet.

    Tag bare cykelturismen, den lever fint det meste af året, og den er nok ikke boomet endnu. Der kommer tit nye cykelløb til øen, men der vil også komme flere ”træningsferier” inden for yoga, golf, vandring, klatring eller sejlsport. Ligeledes vil kulturferien fortsat have sin berettigelse, ligesom kongresser og events er oplagt uden for højsæsonen.

    Bjergene og det landlige Mallorca kan hele året tilbyde fordybelse i naturen, i kreative projekter eller hjælpe til med at finde den indre sjælero.

    Ligeledes er turisterne blevet klar over, at Palma har åbnet hele året. Storbyen ved Middelhavet tilbyder sine besøgende en bredt udvalgt indenfor kultur, gastronomi, historisk arkitektur, kunst, shopping og luksushoteller.

    Mallorca bruges af sportsfolk som cyklister og triatlister - Alt Om Mallorca Fremtiden for Mallorcas vand

    Strandene er områder, som de rejsende altid vil opsøge på Mallorca, men som et næsten lukket økosystem er Middelhavet udfordret.

    Heldigvis er der meget fokus på at vedligeholde strandene fra regeringens side, men det er ikke altid nok. Mange frivillige giver en uundværlig hånd med, når de fjerner plastik, og når de råber op på sociale medier med undervandsvideoer, der dokumenterer, hvordan havbundens livsvigtige Posidonia Oceanica (søgræs) har det.

    Heldigvis er mange unge i dag mere miljøbevidste end tidligere generationer. De unge har en økologisk tilgang til livet, de melder sig ind i organisationer, de tager et ansvar og øger alles fokus på vigtigheden i at have en miljøansvarlig adfærd.

    Mallorca har i perioder et enormt vandforbrug til fx hoteller, pools eller kunstvanding. Af og til må tankskibe fra fastlandet sejle vand til øen for at imødekomme dette forbrug. Og med vandforbruget kommer store mængder af spildevand.

    Alle vil blive nødt til at tage et ansvar i at nedsætte vandforbruget, og mht. spildevandet er der heldigvis allerede flere større renoveringsprojekter i gang, så Mallorcas strande også i fremtiden kan forblive en lækker oplevelse.

    Mallorcas affald

    Som en affaldssorterende nation er Spanien nok stadig i sin ungdom, men i Mallorcas gadebillede er der mange muligheder for affaldssortering, og her er man ikke bange for at give store bøder for affald smidt de forkerte steder.

    Ligeledes vil der komme endnu mere fokus på at undgå madspild lige fra supermarkeder, til restauranter og hotellernes buffeter.

    I Palma bliver der sat flere og flere drikkevandsposter op i gader, så alle kan tappe sit vand her i medbragte flasker og undgå køb af flere plastikflasker. For lige netop mht. plastiskaffald skal der tænkes kreativt og nok også besluttes noget på verdensplan. Snarest.

    Grøn transport og grøn energi

    Den offentlige transport på Mallorca er allerede i en omstilling, og som vi kender det fra Danmark, kører flere og flere bybusser på gas, og der vil fortsat komme flere grønne tiltag.

    Biludlejningen går mere og mere væk fra at køre på fossile brændstoffer, særligt i takt med at flere forbrugere ønsker en grøn løsning, når de vælger transport. Håbet er, at øens ”bilflåde” er elektrisk i 2050, og hvem ved, hvad flytrafikken flyver på inden da?

    Balearerne har lavet en ambitiøs ”klimalov” i kampen mod klimaændringer, hvor der ønskes en totalt omstilling til grønenergi.

    Er mad og vin en del af Mallorcas fremtid?

    Sammenlignet med andre vinregioner i verden er Mallorcas vinbranche nok stadig i sine unge år, men den har et utroligt potentiale. Folk kommer til øen med viden, penge og ambitioner for at etablere nye vinhuse, og her bliver både plantet de lokale og mere kendte vinstokke.

    Mallorcas vin er frugtig med fin mineraliltet fra det kalkholdige terroir, krydderier i næsen og af og til lidt fadlagring. Vinene vinder priser, og der vil komme større efterspørgsel på alt fra konsumer- til meditationsvin. Vinturisterne er allerede dukket op og endnu flere vil komme til.

    Mad og vin er jo dette herlige og uadskillelige makkerpar i livet, og Michelin restauranterne knopskyder. Middelhavskøkkenet har altid været populært og sundt, og der kommer hele tiden flere stjerner til øens køkkener – særligt i takt med, at turisterne stiller krav til oprindelse, autenticitet og kvalitet i de produkter, de indtager.

    Mallorca proukter til salg i boderne - Alt Om Mallorca fra Rejstilmallorca.dk

    Generelt når man kigger i Mallorcas supermarkeder og menukort, er der stadig stor mulighed for at udvide det økologiske og biodynamiske tilbud. I Palma er der er et lille økologisk madmarked og et lille økologisk supermarked Veritas, men økologien har potentiale til at udvikle sig, såfremt det bliver efterspurgt.

    Læs mere om Palmas markeder.

    Mallorcas tilflyttere

    Den mallorcinske drøm har tiltrukket mange lige fra Olsen Banden til jetsettet, og øen blev nok også mere attraktiv, da The Times i 2015 kårede Palma som det bedste sted at bo i hele verden (for briterne) set i forhold til parameter som livskvalitet, klima, sikkerhed og assimilation.

    Generelt kan man sige, at den private sektor på Mallorca har lavet kraftige investeringer i alt lige fra familieboliger til femstjernede hoteller. Markedet for dyre boligejendomme fortsætter uden tegn på afmatning, og i kølvandet hertil kommer behovet for alt lige fra boligrenovering til kunstgallerier, finere restauranter samt kvalitetsindkøb til middagsbordet, klædeskabet og vindueskarmen.

    Flere og flere iværksættere fra hele verden etablerer virksomhed på øen og tilbyder deres unikke produkter til både turister og mallorcinere. I mange år har det heddet sig, at kan en iværksætter få sit produkt til at ramme Mallorcas velhavende segment, så vil virksomheden klare sig fint, og sådan vil det sikkert blive ved med at være.

    Men mere ”almindelige” folk flytter også til øen, pandemien har givet mange muligheden for at arbejde hjemmefra, og det er blevet nemmere at tage sit job med i kufferten. Der er allerede internationale skoler og et stigende behov for fritidsaktiviteter til de unge.

    Det siges, at er man født og opvokset på Mallorca, vil man nok flytte hjemmefra og udforske Europa, men når familien skal etableres, så vender mange tilbage, så det næste kuld kan få den samme trygge og naturlige barndom på palmeøen.

    Nøgleord for Mallorcas fremtid

    Før i tiden havde Mallorca nok mest appel til enkelte nationaliteter, men dette har ændret sig, og Mallorcas fremtid vil ikke være så afhængig af et eller to markeder som fx det tyske eller det britiske.

    Øen vil appellere ud over Europa, og der bliver stadig åbnet flyforbindelser mellem Palma og nye markeder. Til sammen vil disse forskellige nationaliteter hver især ønske sin egen ferieform, så Mallorcas fremtid vil byde på en større diversitet, end den kom fra i charterturismens storhedstid.

    Vurderingen er, at nøgleord som indlogering med høj kvalitet, lokale produkter og bæredygtighed både kan bevare og bære Mallorca sikkert ind i fremtiden.


    Rejs Til Mallorca foreslår

    Husk at du kan følge Rejs Til Mallorca for at lære mere om den unikke ø, og få det bedste ud af din næste ferie til Mallorca. Vi hjælper dig med viden om Mallorca og rejser til Mallorcaoffentlig transportBiludlejning med rabatlufthavnstransferhotellerstrande på Mallorcabyer, Mallorcas kultur, interessante udflugter, Mallorcas byliv og alt andet du skal vide om Mallorca.

    Vi beskriver også Mallorcas største feriemål som f.eks. PALMA, SÓLLER og ALCÚDIA.

    Vi kan også hjælpe dig med en billigere ferie, da vi formidler “dansker rabatter” på Mallorca, – det er et tilbud til dig med fordele til hoteller, billeje, transfer, underholdning og meget mere. Nogle af disse tilbud er f.eks. at få rabat på biludlejning på Mallorca eller fordele og rabatter på Mallorca hoteller.

    Læs mere om Rejs Til Mallorca her.

    Er du interesseret i at leje en feriebolig, så laver vi også aftaler med udlejere, du kan læse mere om Feriebolig på Mallorca her.

    Følg os på sociale medier

    Meld dig ind i den store og originale Facebook Gruppe Danskere på Mallorca og tag del i det store Mallorca fællesskab. Følg os også på Instagram.

    Du kan også benytte dig af vores fantastiske Facebook gruppe Restauranter og barer på Mallorca, hvor du finder helt unikke anmeldelser. Du er velkommen til at tage kontakt til Rejs Til Mallorca, hvis du ønsker at samarbejde om projekter på Mallorca.

    - Partner-
    Stinus Olesen
    Stinus Olesen
    Stinus Olesen - forfatter til rejseartikler om Mallorca - boligejer i Palma siden 2009. Han skriver om alt mellem Mallorcas kultur og natur, fx vandring på Mallorca, Palmas byliv samt Mallorcas mad og vin. Admin. i Facebookgruppen "Danskere på Mallorca", Forfatter til diverse samtidsromaner.

    Partnere